Bloeddruk verlagen voeding

Hoge bloeddruk verlagen door voeding

Hoge bloeddruk verlagen door voeding - Symptomen en behandeling

Hoge bloeddruk verlagen met voeding: hoge bloeddruk natuurlijk behandelen. Nieuwe wetenschappelijke inzichten veranderen de manier waarop mensen van 50 jaar en ouder hun bloeddruk onder controle kunnen houden. Een keur aan nieuwe studies over voeding en hypertensie suggereren dat het misschien gemakkelijker is dan je altijd hebt gedacht om op natuurlijke wijze hoge bloeddruk te verlagen. Tot de belangrijkste gevolgen van hoge bloeddruk behoren de volgende groepen ziektebeelden: het ontstaan van een hartinfarct of ziekte van de kransslagaders, het ontstaan van een cerebrovasculaire aandoeningen zoals een beroerte, het ontstaan van hartzwakte en het ontstaan van netvliesloslatingen. Voor volwassenen geldt 120/80 mm Hg als optimale bloeddruk, 140/90 mm Hg als normale bloeddruk. Wanneer dat hoger ligt, is dat een reden tot zorg. Een veilige en effectieve manier om de bloeddruk voor alle leeftijdsgroepen te verminderen, is om levensmiddelen te eten die van nature de bloedvaten verwijden, waardoor je bloed beter doorstroomt en het hart niet zo hard hoeft te werken.



Eet meer van deze zes fantastische etenswaren voor een eenvoudige, effectieve en natuurlijke manier om je bloeddruk te verlagen.

Bloeddruk verlagen: bosbessen

Bloeddruk verlagen: bosbessen - Symptomen en behandeling

Slechts een portie bosbessen per week kan helpen om te voorkomen dat je hoge bloeddruk krijgt. Bosbessen bevatten, evenals frambozen en aardbeien, natuurlijke verbindingen genaamd 'anthocyanen' (een subgroep van flavonoïden). De anthocyanen vormen een zeer grote groep van kleurstoffen in rood-blauwe planten, welke beschermen tegen hoge bloeddruk, zo blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek onder ongeveer 157.000 mannen en vrouwen, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition (bron: AARP Bulletin, 8 maart 2011).

Diegenen uit de onderzoeksgroep die de hoogste gemiddelde inname van anthocyanen meldden, bleken een significant (circa 8%) lager risico op verhoogde bloeddruk te lopen dan deelnemers, die nauwelijks of geen levensmiddelen met anthocyanen tot zich namen. Door ten minste één portie bosbessen per week te eten, kan je het risico van verhoogde bloeddruk al significant (met circa 10%) verlagen ten opzichte van personen, die geen bosbessen eten. Lees hier meer over de invloed van bosbessen op je bloeddruk.

Bloeddruk verlagen: havermout

Bloeddruk verlagen: havermout - Symptomen en behandeling

Het iedere dag eten van een kom ontbijtgranen, vooral volle, vezelrijk granen zoals havermout (zie ook de afbeelding bovenaan het artikel), kan de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk aanzienlijk verlagen, zo ontdekten onderzoekers van Harvard University (bron: AARP Bulletin, 22 maart 2011). Men spreekt van volle granen als in het product de volledige graankorrel is verwerkt. Des te meer porties ontbijtgranen je iedere week eet, des te groter de voordelen. Voeg daarbij de voordelen van bosbessen, en je zult de vruchten ervan plukken als je iedere dag een havermout-bosbessen-ontbijt neemt. Op internet zijn meerdere heerlijke recepten te vinden. Lees hier meer over de invloed van havermout op je bloeddruk.

Bloeddruk verlagen: aardappels

Bloeddruk verlagen: aardappels - Symptomen en behandeling

Onderzoek wijst uit dat het eten van een paar aardappeltjes per dag bloeddrukverlagend werkt zonder dat je aankomt. Het is een misverstand dat je van het eten van een normale portie aardappelen aankomt. Aardappelen zijn juist goed voor mensen met een hoge bloeddruk. Iedereen houdt van een gepofte aardappel, toch? Maar wist je dat een gepofte aardappel rijk is aan kalium en magnesium, twee belangrijke mineralen die kunnen helpen bij de bestrijding van hoge bloeddruk? Amerikaans onderzoek toont aan dat als mensen gestimuleerd worden meer kalium in te nemen, dat het aantal gevallen van hoge bloeddruk onder volwassenen met meer dan 10 procent zou kunnen dalen. Vooral ouderen hebben vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort. Naast aardappelen, zijn hier enkele andere voedingsmiddelen met een hoog gehalte van beide mineralen: heilbot, spinazie, bananen, sojabonen, bruine bonen en gewone magere yoghurt.

Wist je overigens dat gepofte aardappelen uit de oven eenvoudig zijn te bereiden, smaakvol en gezond zijn en daarnaast goed samen gaan met praktisch ieder gerecht? En wist je dat aardappelschillenthee van oudsher wordt gedronken tegen hoge bloeddruk? Lees hier meer over de invloed van aardappels op je bloeddruk.

Bloeddruk verlagen: bietensap

Bloeddruk verlagen: bietensap - Symptomen en behandeling

Het drinken van een glas bietensap verlaagt de bloeddruk binnen een paar uur, volgens een onderzoek van Queen Mary University of London welke in 2011 is gepubliceerd in het vakblad Hypertension. Bietensap bevat nitraat. Nitraat verwijdt de bloedvaten, waardoor het bloed er makkelijker doorheen stroomt. Het nitraat in het sap heeft hetzelfde effect als het nemen van een nitraat tablet, zo ontdekten de onderzoekers. Bietensap is te vinden in reformwinkels, maar ook in de meeste gewone supermarkten. Andere nitraat-rijke voedingsmiddelen zijn onder andere spinazie, sla, kool, wortelen en natuurlijk hele bieten. Lees hier meer over de invloed van bietensap op je bloeddruk.

Bloeddruk verlagen: vetarme zuivelproducten

Bloeddruk verlagen: vetarme zuivelproducten - Symptomen en behandeling

Het eten van vetarme zuivelproducten kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk van een vrouw verminderen. Dat is de conclusie van een studie onder bijna 30.000 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 54 jaar uit 2008. De vrouwen die de meeste vetarme zuivelproducten aten - yoghurt, magere kwark, 'frozen yogurt' (yoghurtijs), magere of halfvolle melk - hadden 11 procent minder kans om hoge bloeddruk te ontwikkelen. Lees hier meer over de invloed van vetarme zuivelproducten op je bloeddruk.

Bloeddruk verlagen: pure chocolade

Bloeddruk verlagen: pure chocolade - Symptomen en behandeling

Chocolade liefhebbers opgelet! Het dagelijks eten van een paar blokjes pure chocolade heeft een ontspannend effect op de bloedvaten, waardoor het bloeddrukverlagend werkt. Overigens zorgt alleen pure chocolade voor bloeddrukverlaging door de flavonoïde - een antioxidant - die erin aanwezig is en voor verwijding van de bloedvaten zorgt. Lees hier meer over de invloed van pure chocolade op je bloeddruk.


Geschreven door



Lees verder



Hoge bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk verlagen - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling