Havermout

Havermout en je gezondheid

Havermout en je gezondheid - Symptomen en behandeling

Het regelmatig eten van havermout -bijvoorbeeld als ontbijt- biedt een breed scala van belangrijke voordelen voor je gezondheid. Zo bevat havermout veel eiwtten, voedingsvezels en meervoudig onverzadigde vetten, wat ervoor zorgt dat havermout helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziektes, een gunstig effect heeft op je cholestorol-gehalte en bijdraagt aan een goede spijsvertering. Havermout wordt bereid uit haver, een graansoort. De korrels worden gewassen, gepeld en verhit en vervolgens worden de haverkorrels in stukjes geknipt, met stoom verhit en daarna plat gewalst. Wat je overhoudt is havermout.



Wat is de voedingswaarde van havermout? Honderd gram havermout bevat 380 kcal, 13,1 gram eiwit, 62 gram koolhydraten waarvan slechts 4,5 gram suiker en 7 gram vet waarvan slechts 1 gram verzadigd vet is. Havermout zit bomvol vezels, wat heel erg belangrijk is voor een goede darmwerking. Ook geeft het je een verzadigd gevoel na een maaltijd, wat helpt om op gewicht te blijven.



Havermout

Havermout: goed voor de darmfunctie en verlaagt het cholesterolgehalte

In havermout komen bijzondere vezels voor, zogeheten 'beta-glucanen'. Dit zijn oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. Oplosbare vezels voor een zachte ontlasting. Een zachte ontlasting is belangrijk om obstipatie (verstopping) te voorkomen. Voorts binden beta-glucanen cholesterol, galzouten en vetzuren. Door dat binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed, en dan vooral het ongunstige LDL-cholesterolgehalte. 

Havermout: cholesterol en het hart

Havermout en haverzemelen zijn belangrijke bronnen van voedingsvezels. Het gaat hierbij om zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Een onderdeel van de oplosbare vezels in havermout zijn de zogeheten bèta-glucanen. Deze bezinden zich ook in bakkersgist, bonen, barley en vele medicinale paddestoelen. Het is aangetoond dat deze vezels, die dus van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen en het immuunsysteem versterken. Beta-glucan bindt zich aan cholesterol en verwijdert deze met de stoelgang. Het is algemeen bekend dat een hoog cholesterolgehalte een belangrijke risicofactor is in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Een portie Havermout bevat iets minder van 50% van de 3 gram bèta-glucan vezels die je dagelijks nodig hebt om het cholesterolgehalte te verlagen.

Haver en granen zijn ook een van de beste bronnen van tocotriënolen. Dit zijn antioxidanten die net als tocoferolen vormen van vitamine E zijn. Tocotriënolen lijken de gezondheid gunstig beïnvloeden. Ze verlagen het gehalte aan LDL-cholesterol (de slechte cholesterol). Het verlagen van een verhoogd cholesterolgehalte is een belangrijk onderdeel van de preventie of behandeling van hart- en vaatziekten, Een afname van het cholesterolgehalte met 10% geeft, afhankelijk van je leeftijd, een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten met 30% tot 50%.

Haver, zoals alle cholesterol-verlagende middelen, is het meest effectief wanneer het wordt gebruikt als onderdeel van een vetarm, vezelrijk dieet samen met voldoende lichaamsbeweging. De gunstige effecten op de gezondheid van haver zijn optimaal als je dagelijks ½ -1 kopje ( 1 ½ -3 gram ) haver eet.

Havermout: bloedsuikerspiegel

Als je regelmatig havermout eet, heb je minder hoge pieken in je bloedsuikerspiegel. Slechts een klein deel van de koolhydraten zijn suikers en veruit het grootste deel van de koolhydraten zijn complexe koolhydraten. Het goed onder controle houden van je bloedsuikerspiegel is essentieel bij het voorkomen van veel van de complicaties die verbonden zijn aan suikerziekte (diabetes). Bèta-glucan heeft een vertragend effect op de bloedsuikerspiegel. Een ontbijt met havermout heeft een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel die de hele dag voortduurt.

Wanneer de bèta-glucan in de oplosbare vezel van haver wordt verteerd, vormt het een gel die de viscositeit van de inhoud van de maag en dunne darm verhoogt. Hierdoor vertraagt spijsvertering en verlengt het de absorptie van koolhydraten in de bloedbaan. Dit betekent dat grote veranderingen of schommelingen in de bloedsuikerspiegel wordt vermeden. Andere bronnen van oplosbare vezels zijn granen, vers fruit en groenten.

Havermout verlaagt je bloeddruk

Hoge bloeddruk (medische naam: hypertensie) is de toestand waarbij je gedurende langere tijd een bloeddruk hebt boven de grenswaarde. Voor volwassenen is sprake van een verhoogde bloeddruk bij een bovendruk (systolische bloeddruk) van 140 mmHg of hoger en/of een onderdruk (diastolische bloeddruk) van 90 mmHg of hoger. Het eten van volkoren ontbijtgranen —zoals havermout— kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verlagen. Dat wijst onderzoek uit 2011 van de Harvard University uit. De onderzoekers wijzen erop dat je de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk met ongeveer 20% kan verminderen als je iedere dag van de week begint met het eten van volkoren ontbijtgranen, zoals havermout.

Havermout: anti-kanker

Haver bevat, evenals andere granen en groenten, honderden fytochemicaliën (plantaardige stoffen). Fytochemicaliën zijn biologisch actieve stoffen die van nature voorkomen in planten en een bevorderlijke uitwerking hebben op de lichamelijke gezondheid. Veel fytochemicaliën worden geassocieerd met het verminderen van het risico op het krijgen van kanker. Fyto- verbindingen, genaamd lignanen, in haver zijn verbonden met verminderd risico op borstkanker. Het meeste onderzoek is gericht op borstkanker, maar soortgelijke effecten worden verwacht op andere hormoongerelateerde kankers zoals prostaatkanker, baarmoederkanker en eierstokkanker. Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen met een hogere inname van voedingsvezels een lagere concentratie circulerend oestrogeen hebben, een factor welke wordt geassocieerd met een lager risico op borstkanker. De onoplosbare vezels in haver worden geassocieerd met een vermindering van kankerverwekkende stoffen in het maag-darmkanaal.


Geschreven door



Voeding & gezondheid

Voeding & gezondheid - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling