Hoge bloeddruk en afvallen

Hoge bloeddruk en overgewicht: afvallen

Hoge bloeddruk en overgewicht: afvallen - Symptomen en behandeling

Er is een sterk verband tussen overgewicht en verhoogde bloeddruk. De kans is tevens groter dat je bepaalde aandoeningen krijgt, zoals diabetes (suikerziekte), hart- en vaatziekten, gewrichtsaandoeningen en bepaalde vormen van kanker, als je overgewicht hebt. Alle reden dus om af te vallen en er vervolgens voor te zorgen dat je op gewicht blijft.



BMI en buikomvang

Aan de hand van de body Mass Index (BMI) kun je bepalen of je een gezond gewicht hebt. Bij een BMI tussen de 25 en 30 ben je te zwaar en boven de 30 heb je ernstig overgewicht. Afvallen en streven naar een gezond gewicht is dan het dringende advies, om daarmee het risico op een te hoge bloeddruk en zogenoemde 'welvaartsziekten' te verminderen.

Niet alleen je BMI, maar ook je buikomvang is van belang. De buikomvang zegt iets over de hoeveelheid buikvet. Buikvet ligt dicht bij de organen en is een risicofactor voor diabetes mellitus 2 en hart- en vaatziekten. Je bent te dik als je man bent en de omtrek van je middel meer is dan 102 cm of als je vrouw bent en de omtrek van je middel meer is dan 88 cm. Ligt je BMI ergens tussen 25 en 30 en is je buikomtrek niet te groot, probeer dan om niet verder aan te komen. Afvallen kan wel wenselijk zijn als je te kampen hebt met gezondheidsklachten die mede samenhangen met je gewicht. Maar als je BMI ergens tussen de 25 en 30 ligt en je buikomvang is te groot, dan moet je sowieso proberen om 10% af te vallen. Een dergelijke gwichtsafname kan al tot een significante gezondheidswinst leiden. Bij een BMI van 30 of meer is er duidelijk sprake van overgewicht en krijg je het advies om af te vallen. Ook hierbij geld dat gestreefd wordt naar een gewichtsafname van 10% (het doel is dus niet een ideaal gewicht).

Wonderdiëten en jojo-effect

Er bestaan talloze diëten om af te vallen. Op internet kun je allerlei wonderdiëten vinden, die veel beloven maar weinig resultaat bieden. Vaak val je er snel van af, maar als je niet leert je eetgedrag te veranderen, heeft het geen blijvend effect en kun je het bereikte effect niet handhaven. Het beruchte jojo-effect treedt dan op: je vervalt al snel in je oude voedingspatronen en komt binnen de kortste keren weer op je oude gewicht.

Jojo-effect is niet alleen zeer frustrerend, maar het is ook nog eens slecht voor je lichaam. Je lichaam past zich tijdens het afvallen aan de veranderende omstandigheden aan, dat wil zeggen dat het minder energie binnenkrijgt, waardoor het ook minder gaat verbranden. Verander je dus na het dieet weer naar je normale eetpatroon, dan blijft je lichaam nog steeds op een lager pitje eten verbranden, en daardoor vliegen de kilo's er weer snel aan. Kortom: ga niet op dieet. Maar wat dan wel?

Gezond eten en bewegen

Om blijvend af te vallen zul je meer energie moeten verbruiken dan je inneemt. Je lichaam gaat dan vet verbranden en je valt af. Dit kun je bewerkstelligen door gezond te eten, meer te bewegen en (alleen bij ernstig overgewicht) een energiebeperkter dieet. Op de website van het Voedingscentrum kun je alles lezen over gezonde voeding. Het Voedingscentrum geeft praktische en gemakkelijk toepasbare tips.

Eetgewoonten veranderen

Verander allereerst stap voor stap je gewoonten. Loop vooral niet te hard van stapel. Dat zorgt alleen maar voor teleurstellingen. Er zijn veel kleine stapjes te bedenken, die je per keer kunt invoeren. Neem de tijd. Gebruik bijvoorbeeld geen suiker meer in koffie en thee. Stop met het drinken van frisdrank en smeer je brood met halvarine in plaats van margarine of roomboter. Smeer het broodbeleg niet al te royaal en eet niet vaker dan één keer per dag kaas op brood. Drink niet meer elke avond alcohol en stap over op gezonde en licht verteerbare tussendoortjes in plaats van koekjes en chips.

Voorkom verleidingen en vraag om hulp

Voorkom verleidingen door niet te winkelen als je trek hebt en door zo min mogelijk snoep, snacks en koek in huis te halen. Maar ook door regelmatig en op vaste tijden te eten (verdeeld over de dag), en start de dag met een goed ontbijt. Kook niet meer dan je nodig hebt, schep niet voor een tweede keer op en eet rustig en ontspannen. Zoek steun in je omgeving, zowel in je directe omgeving als bij lotgenoten. Je kunt ook desgewenst professionele begeleiding inschakelen.

Zoek afleiding

Zoek afleiding als je het even moeilijk hebt. Spreek van te voren met jezelf af wat je gaat doen als je een 'eetbui' voelt opkomen. Ga een eindje wandelen, fietsen of hardlopen. Poets je tanden, ga in bad, neem wat kauwgom. Zoek een doe-activiteit: een kast leegruimen, een trui breien, schoffelen in de tuin, enz. Maak er echter geen probleem van als het een keertje misgaat. Dat je een keer uitglijdt is heel normaal. Sta op en ga weer verder. Ga verder niet te veel op de weegschaal staan: hierdoor kun je gemakkelijk ontmoedigd worden.

Iedere dag bewegen

Elke dag een half uur matig intensief bewegen heeft al een gunstig effect op je gezondheid. Hiermee wordt bedoeld dat je in die mate beweegt dat je hartslag en ademhaling iets versnelt, bijvoorbeeld de hond uitlaten, naar het werk fietsen of lopend de boodschappen doen. Neem de trap in plaats van de lift, enz. Beweeg zoveel je kunt, maar ga niet over je grenzen heen.

Geschreven door

 

 



 

Lees verder



Hoge bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk verlagen - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling

[an error occurred while processing this directive]