Hoge bloeddruk en voeding

Hoge bloeddruk en voeding

Hoge bloeddruk en voeding - Symptomen en behandeling

Hoge bloeddruk en voeding en bloeddruk verlagen door een dieet. Men spreek van hoge bloeddruk bij een bloeddruk hoger dan 160/95 mmHg. Normaal gesproken merk je niets van hoge bloeddruk, tenzij de bloeddruk extreem hoog is. In dat geval kun je klachten krijgen als hoofdpijn. Met een gezond gewicht, voldoende beweging en een gezonde leefwijze kun je hoge bloeddruk het hoofd bieden. De volgende tips met betrekking tot voeding kunnen je hierbij helpen. 

Gebruik niet te veel zout

De inname van zout ligt in de westerse wereld vele malen hoger dan de dagelijkse minimale behoefte. Over het algemeen zouden veel mensen in Nederland (en andere Westerse landen) gebaat zijn bij een gematigde zoutinname. Het is een algemene aanbeveling van de Gezondheidsraad om matig te zijn met zout.

Een te hoge zoutconsumptie wordt vaak geassocieerd met hoge bloeddruk. Toch blijkt dat een zoutarm dieet niet bij iedereen tot een verbetering van de bloeddruk leidt. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 30 tot 40% van de mensen gevoelig is voor zout. Bij deze groep zal de bloeddruk significant dalen als zij hun zoutinname beperken. Je kunt voor jezelf vaststellen tot welke groep je behoort door gedurende twee tot drie weken een natriumarm dieet te volgen en daarna te beoordelen of je bloeddruk is gedaald. 

Streef naar een gezond gewicht

Overgewicht vormt een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Bovendien neemt je bloeddruk vaak toe naarmate je zwaarder bent. Overgewicht speelt een niet te onderschatten rol bij het ontstaan van hoge bloeddruk. Vooral de laatste jaren worden Nederlanders steeds zwaarder, terwijl het verlies van slechts 5 kilo al kan bijdragen tot het verminderen van je bloeddruk.

Over het algemeen geldt dat des te meer gewicht je verliest, des te lager je bloeddruk is. Het verliezen van gewicht zorgt tevens voor een betere werking van medicijnen tegen hoge bloeddruk. Probeer daarom een gezond lichaamsgewicht te bereiken en te behouden. Bespreek samen met je huisarts of diëtist je streefgewicht en overleg wat voor jou de beste manier is om dit te bereiken en te behouden.

Volg het DASH-dieet

Een andere manier om je bloeddruk te verlagen is door het DASH-dieet te integreren in je leven. Door het DASH-dieet kun je binnen twee weken tijd je bloeddruk aanzienlijk verlagen. DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het is géén dieet om af te vallen, maar het is een gezonde voedingswijze die neerkomt op de volgende aanbevelingen:

  • Het eten van meer fruit, groenten en vetarme zuivelproducten.
  • Het beperken van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetten of transvetten.
  • Het eten van meer volkoren producten, vis, gevogelte, en noten.
  • Het eten van minder rood vlees (vooral vleeswaren) en snoep.
  • Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, kalium en calcium.

Het heeft niet alleen een positief effect op de bloeddruk, maar op de algehele gezondheid.

Minder cafeïne, cola en alcohol en les je dorst met water

Uit onderzoek blijkt dat het verminderen van alcoholgebruik de bloeddruk met 5-10 mmHg kan verlagen. Drink niet meer dan twee consumpties per dag (vrouwen bij voorkeur nog minder).

Het lijkt erop dat reeds een kleine hoeveelheid koffie of een andere cafeïnehoudende drank een negatief effect kan hebben op de bloeddruk in de slagaders en deze ook minder soepel worden. Op lange termijn zou dit kunnen leiden tot hoge bloeddruk. Gebruik niet meer dan 200 milligram cafeïne per dag, dat is omgerekend ongeveer twee kopjes koffie. Bedenk dat veel pijnstillers eveneens (in niet geringe mate) cafeïne bevatten, zoals Panadol Plus®.

Beperk ook je cola-consumptie. Gewone cola, maar ook cola light veroorzaken een groter risico op hoge bloeddruk. Dit komt door de grote hoeveelheid cafeïne in de cola. Het cafeïnegehalte is in cola vele malen hoger dan in koffie.

Les je dorst in de eerste plaats met water of andere calorievrije dranken. Heel veel dranken bevatten suiker en barsten van de energie, bijvoorbeeld sappen, smoothies, ijsthee, melkdrankjes of frisdrank. Laat deze bij voorkeur links liggen.

Stop met roken en voorkom passief roken

Rokenis de grootste risicofactor als het gaat om hartaandoeningen en hoge bloeddruk. Nicotine werkt bloeddrukverhogend doordat het stofje de bloedvaten vernauwt. Stop daarom met roken of meeroken als je leven je lief is.


Geschreven door

 



 

Lees verder



Hoge bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk verlagen - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling