Paksoi roerbakken

Paksoi roerbakken met soja, rode peper, gember en knoflook

Paksoi roerbakken met soja, rode peper, gember en knoflook - Symptomen en behandeling

Paksoi bevat veel vitamine C, A en K, en is een uitstekende bron van calcium, magnesium, kalium, mangaan en ijzer. Paksoi stata bekend als een krachtcentrale onder groenten. Vitamine A, bijvoorbeeld, is essentieel voor een goed functionerend afweersysteem, terwijl vitamine C een antioxidant is die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Kalium in paksoi is belangrijk voor gezonde spieren en zenuwfunctie en voorts bevat paksoi vitamine B6. Kortom, eet eens wat vaker paksoi! Bijvoorbeeld in een eenvoudig en snel te bereiden roerbakgerecht met soja, rode peper, gember en knoflook.



Ingrediënten

  • 1 paksoi
  • ½ eetlepel arachideolie, ook wel pindaolie genoemd, een plantaardige olie die wordt verkregen door olie uit pinda's te persen (of desgewenst gewone zonnebloemolie)
  • 3 tot 5 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 2 cm gemberwortel, fijngehakt
  • 2 rode pepers, zonder zaadjes of mete en aantal zaadjes (als je een wat pittiger gerecht wilt hebben), in dunne reepjes
  • 2 eetlepels sojasaus van bijvoorbeeld Kikkoman (zoutarme variant)

Bereiding

Haal de bladeren van de paksoi van elkaar. Snijd ze in de lengte door. Daarna even schoonmaken in een vergiet. Olie verhitten in een wokpan, totdat deze ontzettend heet is. De fijngesneden knoflook, gember en peper toevoegen en gedurende ongeveer 10 seconden roerbakken. Vervolgens de paksoi toevoegen en deze roerbakken totdat de bladeren bijna helemaal zacht zijn. Voeg de sojasaus toe en flink omscheppen zodat de paksoi met de saus bedekt is. Daarna direct serveren!

Lees verder

Symptomen en behandeling

Roerbakken of wokken: recepten

Home

Home - Symptomen en behandeling