Pure chocolade hoge bloeddruk

Donkere of pure chocolade kan de bloeddruk verlagen

Donkere of pure chocolade kan de bloeddruk verlagen - Symptomen en behandeling

Pure zwarte chocolade is goed voor je bloeddruk. Het eten van een paar blokjes pure chocolade per dag kan goed zijn voor het hart, maar wel in combinatie met een gezonde levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat mensen die gedurende een korte periode pure chocolade of cacao eten, een lichte daling van de bloeddruk laten zien. Maar er is een addertje onder het gras: als je deze lekkernij eet, moet je ervoor zorgen dat je de juiste dingen doet om gezond te blijven, zoals regelmatige beweging, gezond en gevarieerd eten en -als je bloeddrukmedicijnen krijgt voorgeschreven- deze trouw blijven innemen.

 



Het verband tussen cacao en bloeddruk werd voor het eerst opgemerkt bij de inheemse bevolking van San Blas-eilanden (Archipiélago de San Blas), een archipel van 357 eilanden voor de kust van Panama. De bevolking drinkt iedere dag flavanol-rijke cacao drankjes en ze hadden een normale bloeddruk, ongeacht hun leeftijd.

Het onderzoek

Wetenschappers in Melbourne, Australië, waren nieuwsgierig naar de rol van donkere chocolade in de gezondheid van het hart, en zij bekeken 20 studies waarin volwassenen pure chocolade of cacao aten. Meer dan 850 mensen hadden deelgenomen aan de onderzoeken die in het algemeen twee tot acht weken duurden.

Mensen aten verschillende hoeveelheden pure chocolade, variërend van een klein stukje tot een reep of een kopje cacao, maar bijna alle chocolade die zu nuttigden had een hoog cacaogehalte. Pure chocolade bevat natuurlijke antioxidanten genaamd flavanolen en epicatechine, dit zijn twee flavonoïden. Deze stoffen zijn goed voor de gezondheid; ze stimuleren de bloedcirculatie, verlagen de bloeddruk en beperken het risico op een hartaanval en beroerte.

Resultaten van het onderzoek

Mensen die pure chocolade of cacao aten, hadden een bloeddrukmeting die gemiddeld 2 mmHg lager ligt dan degenen die weinig of geen chocolade aten. Dit betekent concreet dat een bloeddrukmeting van 120/80 bijvoorbeeld gedaald was naar 118/78. Dit is een lichte daling. Wetenschappers zeggen dan ook dat het eten van pure chocolade een rol kan spelen in het onder controle houden van je bloeddruk, maar dat het nooit een vervanger kan zijn van bloeddrukmedicijnen.

Regelmatige en matige inname van flavanol-rijke cacao-producten, zoals pure chocolade, kan deel uitmaken van een alomvattend levensstijl om je bloeddruk te optimaliseren. Het is echter nog niet duidelijk of pure chocolade wordt geassocieerd met een verlaging van de bloeddruk op lange(re) termijn. Dit is belangrijk omdat hoge bloeddruk een chronische aandoening is en een gunstige bloeddruk vermindert het risico op een hartaanval en beroerte.

De resultaten zijn van augustus 2012 online in de Cochrane Library dat deel uitmaakt van de Cochrane Collaboration, welke onderzoeken publiceert over gezondheid, te vinden.

 

Tips

Chocolade is rijk aan vet, calorieën en suiker. Dus als je het eet, doe het dan met mate. Bedenk dat niet elk type chocolade in de supermarkt gezond is. Veel chocolade bevat te veel suiker en melk. Als dit de twee eerste ingrediënten zijn op de verpakking, dan doe je er verstandig aan deze reep in de winkel te laten liggen. Eet niet meer dan 30 gram chocolade per dag. Je neemt dit het beste als tussendoortje in de namiddag of als dessertje na het eten.

Een suggestie is om donkere chocolade in te wisselen voor andere calorierijke voedingsmiddelen of desserts die je al eet. Als je besluit dagelijks pure chocolade te eten, kies dan donkere soorten die ten minste 70 procent cacao bevatten. Zo kom je aan genoeg flavonoïden die een verschil voor je gezondheid kunnen betekenen.


Geschreven door



 

Lees verder



Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling