Home » Overige ziekten » Neurologische aandoeningen » Spanningshoofdpijn symptomen

Spanningshoofdpijn symptomen

Wat is spanningshoofdpijn?

Wat is spanningshoofdpijn? - Symptomen en behandeling

Spanningshoofdpijn symptomen, oorzaak en behandeling. Spanningshoofdpijn wordt gewoonlijk omschreven als 'gewone' matige of hevige hoofdpijn op één of meer plaatsen van het hoofd, die geregeld terugkomt en waarbij soms misselijkheid optreedt en overgevoeligheid voor fel licht of harde geluiden. De plaatst van de pijn verschilt van persoon tot persoon, maar kan overal in het hoofd gevoeld worden, op één of meerdere plekken. De mate waarin de hoofdpijn voorkomt varieert van matig tot hevig. Spanningshoofdpijn duurt vaak maar enkele uren, maar je kan ook last hebben van chronische hoofdpijn die dagen of weken aanhoudt. Spanningshoofdpijn begint en verdwijnt meestal geleidelijk, maar kan soms ook aanvalsgewijs optreden. 



Spanningshoofdpijn kan door verschillende uitlokkende factoren worden opgeroepen. Vaak wordt de diagnose gesteld door andere vormen van hoofdpijn -migraine, clusterhoofdpijn, enz.- uit te sluiten.

Spanningshoofdpijn is een courante klacht: naar schatting hebben twee op de drie Nederlanders ooit last van spanningshoofdpijn. De meeste hunner hebben er af en toe last van, maar sommigen dagelijks. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. Het is niet bekend waarom dit zo is.

Wat zijn de uitlokkende factoren?

Uitlokkende factoren zijn omstandigheden en en prikkels die de hoofdpijn kunnen uitlokken, op gang kunnen brengen. Deze factoren kunnen ertoe leiden dat de spieren van schouders, nek en hoofd te krachtig worden aangespannen gedurende langere tijd en als gevolg van deze aanspanning kan hoofdpijn ontstaan. Het kan gaan om de volgende uitlokkende factoren:

  • Stress en spanning, wat de spieren van nek, schouders en gezicht kan aanspannen.
  • Overbelasting van verschillende spieren door bijvoorbeeld veelvuldig terugkerende bewegingen. Een voorbeeld hiervan is overbelasting van de kauwspieren door het veelvuldig op kauwgun kauwen.
  • Inspanning, wat leidt tot het aanspannen van de spieren. Bijvoorbeeld door het veelvuldig lezen van beeldschermen. Ook spanning van de oogspieren door ze bijvoorbeeld sterk aan te spannen om scherp te kunnen zien bij het lezen van kleine lettertjes, kan ook hoofdpijn uitlokken.
  • Houding- en bewegingsafwijkingen. Als schouders, nek of hoofd verkeerd worden gebruikt, worden de spieren overbelast.
  • Vermoeidheid kan spierspanningshoofdpijn uitlokken.
  • Weersomstandigheden en omgevingsfactoren. Grote temperatuursveranderingen, verandering van luchtdruk en extreme kou of hitte, kunnen ook spanningshoofdpijn uitlokken. Maar ook door het verblijf in een rokerige ruimte kan hoofdpijn ontstaan.
  • Hormonale schommelingen: vrouwen kunnen tijdens de menstrustie, eisprong en overgang meer last hebben van hoofdpijn, hetgeen samenhangt met veranderingen in de hormoonhuishouding.
  • Voeding: bepaalde voeding kan hoofdpijn uitlokken, waaronder cafeïne (cafeïnehoudende dranken zoals koffie, energiedranken, cola), chocola, zoete melkproducten, kaas, varkensvlees, suiker, pinda's, zout en alcoholhoudende dranken. 

Wat zijn de symptomen van spierspanningshoofdpijn?

De klachten van spierspanningshoofdpijn die kunnen ontstaan zijn meestal continue en soms bonzende pijn boven de ogen of in het hele hoofd. Vaak voel je ook druk of pijn achter de ogen en is er spanning van de nek- en schouderspieren. Ook ervaar je veelal pijn of een bekneld gevoel aan de voor- en achterzijde van het hoofd, wat wel wat weg heeft van een knellende of strakke band om het hoofd. De hoofdpijn begint en verdwijnt meestal geleidelijk, maar kan soms ook aanvalsgewijs optreden. 

Als de pijn zeer hevig is, kan het gepaard gaan met misselijkheid. Je kan ook overgevoelig zijn voor fel licht of harde geluiden.

Hoe verloopt de behandeling?

In de behandeling ligt de nadruk op het bestrijden van de hoofdpijn zonder medicatie. Pas als andere behandelingen onvoldoende soelaas bieden, worden medicijnen geadviseerd.

Het is ten eerst van belang om uitlokkende factoren die de hoofdpijn kunnen uitlokken of veroorzaken te vermijden. Verder zijn er verschillende ontspanningstherapieën mogelijk om beter om te leren gaan met spanning en stress. Cognitieve gedragstherapie kan ook helpen om beter met d egevolgen van je hoofdpijn om te gaan.

Een behandeling met medicijnen kan zich richten op het onderdrukken van bestaande hoofdpijn of om hoofdpijn te voorkomen, de preventie van hoofdpijn. Overleg met je (huis)arts wat voor jou het beste is. Bedenk daarbij wel dat je medicatieafhankelijke hoofdpijn kunt krijgen als je te vaak pijnstillers gebruikt.

Geraadpleegde literatuur:

- Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.

- I. Vooren (eindredactie). Zorgboek hoofdpijn. Stichting September, Amsterdam, 2011.