Home » Gezondheid » Inspirerende citaten » Voddie Baucham

Voddie Baucham

Wie is Voddie Baucham?

Wie is Voddie Baucham? - Symptomen en behandeling

Voddie T. Baucham (1969) is echtgenoot, vader, predikant, schrijver, professor, spreker op conferenties en kerkplanter. Hij is momenteel (we schrijven 2015) als predikant verbonden aan de Grace Family Baptist Church in Spring, Texas (Verenigde Staten). Hij was hoogleraar aan de Reformed Theological Seminary in Houston, Teaxs. Hij heeft ook ook gedoceerd aan The Southern Baptist Theological Seminary.

Baucham geeft helder Bijbels onderwijs waarbij hij de relevantie van Gods woord voor het leven van alledag duidelijk maak. Hij doet dat zonder de centrale plaats van Christus en het Evangelie uit het oog te verliezen. Degenen die hem horen prediken voelen zich zowel uitgedaagd als gestimuleerd.

Voddie houdt zich vooral bezig met Culturele Apologetiek; apologetiek werkt altijd binnen een specifieke culturele context. Of het nu gaat om klassieke apologetische kwesties als de onderbouwing van de historiciteit van de Bijbel, of de opstanding van Jezus Christus; of lesgeven over wat de Bijbel zegt over mannen en vrouwen, huwelijk en gezin, met zijn boodschap helpt hij de gewone mensen het belang om te denken en te leven vanuit Bijbelse grondslag, op elk gebied van het leven.

Zijn benadering van de Bijbel kan alleen begrepen worden vanuit zijn achtergrond en hoe hij tot geloof kwam. Hij is opgegroeid in een niet-christelijk, eenoudergezin. Hij maakte pas kennis met het Evangelie toen hij ging studeren. Zijn reis naar het geloof was zeer ongebruikelijke en vooral intellectueel van aard. Dus hij begrijpt wat het betekent om een ​​scepticus te zijn, en hij weet wat het is om trachten te achterhalen wat de christelijke manier van leven is zonder je daarbij te baseren op de tradities van mensen. Als gevolg daarvan, spreekt hij naar 'buitenstaanders' op een manier die maar voor weinig Bijbelleraren weggelegd is.

Baucham is sinds 1989 getrouwd en met zijn vrouw hebben ze negen kinderen: Jasmijn, Trey (Voddie, III), Elia, Asher, Juda, Micha, Safya, Amos, en Simeon. Ze zijn voorstander van thuisonderwijs. Dit is is een vorm van onderwijs waarbij de ouders de verantwoordelijkheid nemen voor het onderwijs van hun kind of kinderen.



Voddie Baucham: Getting the Gospel Right

Voddie Baucham: citaten, quotes en uitspraken

Over thuisonderwijs heeft Baucham het volgende geschreven:

 

We cannot continue to send our children to Caesar for their education and be surprised when they come home as Romans.

 

En:

 

The key is to understand that our children don't belong to us—they belong to God. Our goal as parents must not be limited by our own vision. I am a finite, sinful, selfish man. Why would I want to plan out my children's future when I can entrust them to the infinite, omnipotent, immutable, sovereign Lord of the universe? I don't want to tell God what to do with my children—I want Him to tell me!

(Bron: Voddie T. Baucham Jr., Family Driven Faith: Doing What It Takes to Raise Sons and Daughters Who Walk with God)

 

Over de (basis)veiligheid van kinderen schreef hij:

 

The greatest source of security our children have in this world is a God-honoring, Christ-centered marriage between their parents.

(Bron: Voddie T. Baucham Jr., Family Shepherds: Calling and Equipping Men to Lead Their Homes)

 

Over het huwelijk:

 

Another reason it’s wise for a man to view his marriage and not his job as foundational to his life is the biblical idea of union with his wife. We’re called to work, but we’re never called to be in union with our jobs. However, a man is most assuredly called to be in union with his wife.
(Bron: Voddie T. Baucham Jr., Family Shepherds: Calling and Equipping Men to Lead Their Homes)

 

We do marriage according to Dr. Phil, raise our children according to Dr. Spock, govern our sex lives according to Dr. Ruth, and only run to Dr. Jesus when things have gotten so bad we can’t find another doctor to help us.
(Bron: Voddie T. Baucham Jr., Family Driven Faith: Doing What It Takes To Raise Sons And Daughters Who Walk With God)

 

Over de filosofische bril waar veel mensen religieuze zaken mee beschouwen:

 

Many in our culture have been conditioned to sift all religious discussions through the colander of religious relativism, tolerance, and philosophical pluralism.
(Bron: Voddie T. Baucham Jr., The Ever-Loving Truth: Can Faith Thrive in a Post-Christian Culture?)

 

Over het contextualiseren van het Evangelie:

 

I understand that there are different expressions of Christianity in different cultures. Contextualization is essential for the growth and expansion of the church. But there is a difference between contextualization and compromise. Using goat's milk for communion in a culture that has never heard of wine or grapes is contextualization; sacrificing the goat is compromise. Having a Saturday night service because we have run out of room in all four Sunday services is contextualization; having a Saturday night service to accommodate and/or appease people who are “too busy” on Sunday is compromise.
(Bron: Voddie T. Baucham Jr., The Ever-Loving Truth: Can Faith Thrive in a Post-Christian Culture?)

 

Hiermee opent Baucham zijn preek 'The Modern Church's Sissified Jesus':

 

Our view of Jesus matters. Our Christology matters. It matters because it affects everything that we believe and do as Christians. And, in this culture in which we live, we have a view of Jesus that is more than slightly askew. We think of Jesus not as a very masculine character. For example, when you think about the pictures that we have of Jesus—and in full disclosure I have a problem with that, just in general, because of the Second Commandment—but the pictures that we do have of Jesus are pictures of a European metro-sexual, with the hair of a shampoo model, hands that have never seen a hard day's work, and feet that have never walked a mile. That's the visual image that we have of Jesus. This sissified, feminized, European, gorgeous picture. Isaiah said that we wouldn't have been attracted to His form. But he's gorgeous. Which also, by the way, says something about the way we really think about people. We equate righteousness with attractiveness. We apprise beauty above all and not even in the right sense of the word. But what we believe about Him theologically is closely aligned with what we perceive about Him visually, because we do think of Jesus as soft; we do think of Jesus as one who doesn't confront people; we do think of Jesus as the God who comes along on the right side of the Bible to apologize for what the guy did on the left side. We see Him as a kinder gentler administration. And as a result of this, when we encounter people, our evangelism is affected by our view of Jesus. When the church writes songs, our worship is impacted by our view of Jesus. We sing like we're singing to a beautiful European metro-sexual shampoo model with flawless hands and flawless feet. When we work through our theology, what's the biggest reason, or the biggest problem that people have with the doctrine of election? It's just not nice. And it's one thing to have these opinions and ideas in isolation. It's another to have these opinions and ideas in direct opposition to what we see in Scripture. That's what's problematic: that our Christology is completely askewed and as a result of that, all of the rest of our practical theology is worked out in a way that is demeaning to the Christ of Scripture.

 

Deze woorden van Baucham doen denken aan het eenmalige glossy tijdschrift 'Jezus!' dat begin 2015 van de persen rolde. De redactie bestond voor de helft uit niet-gelovigen. Op de cover staat een Europese Jezus-figuur afgebeeld die geen uitgesproken genderidentiteit lijkt te hebben: hij heeft een vrouwelijk gezicht, met lang, glad gekamd haar en een kort getrimde baard. Verder heeft hij een gladde huidtextuur en egale teint, alsof hij iedere ochtend een dagcrème van Vichy op zijn wangen smeert. Precies het trieste clichébeeld van Jezus wat Baucham schetst. Eén van de makers van deze glossy is de theoloog Reinier Sonneveld. Hij zegt ergens in een interview: "Als je verder bladert in het blad, zul je merken dat we ons best doen om het cliché te ontkrachten, ook over zijn uiterlijk." Maar als hij écht korte metten had willen maken met clichés, dan was de cover daar uitermate geschikt voor geweest door er een authentieke eerste-eeuwse Joodse man op af te beelden. Of willen we dié Jezus liever niet?

 

 

V. Baucham: The Modern Church's Sissified Jesus

Lees verder

Inspirerende citaten

Inspirerende citaten - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling