Home » Gezondheid » Zwangerschap & bevalling » Zwangerschap en voeding

Zwangerschap en voeding

Zwangerschap en voeding

Zwangerschap en voeding - Symptomen en behandeling

Gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl voor iedereen, van jong tot oud en voor man en vrouw. Maar het is bovenal belangrijk als je zwanger bent of zwanger wilt worden. Door gezond te eten tijdens de zwangerschap kan je baby zich goed ontwikkelen en het houdt jou gezond en fit. In deze special staan diverse artikelen over zwangerschap en voeding.



Als je zwanger bent, hoef je echt niet een speciaal dieet te volgen, maar het is wel belangrijk om gezond én gevarieerd te eten zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Je zult waarschijnlijk merken dat je meer honger hebt dan normaal, maar je hoeft niet te 'eten voor twee' - ook niet als je een tweeling of drieling verwacht. Begin de dag in ieder geval met een gezond ontbijt, want dit kan je helpen om te voorkomen dat je in de loop van de dag gaat snaaien en snacken en je je stort op voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en suiker.

Wat kun je het beste eten tijdens de zwangerschap?

Eet volgens de Schijf van Vijf (zie filmpje), zodat jij en je kindje voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgen.

Zorg dat je voldoende calcium binnenkrijgt door dagelijks zo'n 2 tot 3 glazen melk en 1 tot 2 plakken kaas te nemen. Je kunt ook kiezen voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla in plaats van melk. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten.

Als je zwanger bent, moet je er ook voor zorgen dat je voldoende ijzer binnenkrijgt door bijvoorbeeld (rood)vlees, vis, peulvruchten, granen, groenten, bonen, aardappelen en gevogelte te eten. Door bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten te nemen (zoals groente of fruit), neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo voorkom je dat je bloedarmoede krijgt door ijzergebrek in de zwangerschap.

Verder moet je ervoor zorgen dat je voldoende drinkt om je vochtbalans op peil te houden.

Vis is heel gezond, zeker als zwanger bent. Het Voedingscentrum benadrukt dat de vetzuren in vis goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Vanwege de dioxines moet je alleen niet meer dan 2 porties (300 gram) vette vis per week eten.

Wat kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap?

Met welk voedsel moet je uitkijken als je zwanger bent?

  • Drink geen slok alcohol. In kleine hoeveelheden kan alcohol al schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Drink bij voorkeur geen koffie. Te veel cafeïne tijdens de zwangerschap geeft kans op een te laag geboortegewicht van je kindje.
  • Gebruik geen rauwe melk van de boerderij, tenzij je deze kookt voor gebruik. Gebruik ook geen zachte kaas die van rauwe melk is gemaakt, aangezien deze kazen de Listeria-bacterie kunnen bevatten, wat schadelijk kan zijn voor je kind Je kunt deze kazen herkennen aan de uitdrukking 'au lait cru' op de verpakking. Harde kaas gemaakt van rauwe melk is wel toegestaan.
  • Eet geen (half)rauw vlees. Voorbeelden hiervan zijn rosbief, fricandeau, tartaar, filet américain, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk en ossenworst. Rauw vlees bevat mogelijk schadelijke bacteriën. Gebruik liever ook geen lever. Lever bevat veel vitamine A. Te veel vitamine A is schadelijk voor je kindje.
  • Vis is gezond, maar als je zwanger bent moet je geen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters, eten. Ook doe je er verstandig aan om roofvissen links te laten liggen. Deze kunnen namelijk veel kwik bevatten. Voorbeelden van roofvissen die veel kwik bevatten zijn verse tonijn, koningsmakreel, haai, zwaardvis en snoekbaars. Tonijn uit blik bevat veel minder en mag je wel eten, maar eet niet meer dan twee blikken tonijn per week. Eet ook geen paling uit de Nederlandse rivieren, want deze kunnen veel dioxines bevatten. Kweekpaling kun je gerust eten tijdens je zwangerschap. Eet ook niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines. Vacuümverpakte gerookte vis mag je niet eten als je zwanger bent. Dit komt omdat er zich Listeria-bacteriën kunnen ophopen in de randjes van de verpakking. Een Listeria-infectie kan in het ergste geval leiden tot een miskraam. Wanneer je de vacuümverpakte gerookte vis tot 85 graden verhit, dan wordt de Listeria-bacterie gedood en in dat geval kun je deze producten wel eten.
  • Eet geen rauwe eieren, aangezien deze een bron van salmonellabacteriën zijn. In zelfgemaakte mousse en zelfgemaakt ijs zijn niet zelden rauwe eieren verwerkt. Eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorbakken zijn.
  • Eet geen lang bewaarde verse producten. Let goed op met vleeswaren en rauwkostsalades, vanwege de kans op listeriabesmetting.
  • Ben je een echte drop-liefhebber, dan zul je je helaas moeten beperken tot hooguit een paar dropjes per dag. In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Als je te veel drop neemt of zoethoutthee, kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen.
  • Kijk uit met geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten. Sommige kruiden zijn namelijk schadelijk voor je ongeboren kindje. Het Voedingscentrum houdt voor dat je geen efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid moet nemen en niet te veel fenegriek, nigelle, moederkruid, senna en meidoorn.

Zijn aanvullingen nodig bij gezonde voeding in de zwangerschap?

Vooral in het begin van de zwangerschap (en als je zwanger wilt worden) heb je extra foliumzuur nodig. Het Voedingscentrum raadt aan om dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Door extra foliumzuut te gebruiken, verlaag je de kans op een open ruggetje (spina bifida) bij je baby. Blijf foliumzuur nemen tot 8 weken na conceptie, dat is zo'n 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Je hoeft daarna geen foliumzuur meer te slikken, maar het is niet schadelijk als je dat wel doet.

Over het algemeen geldt dat als je gezond en gevarieerd eet, aanvullende vitaminen niet nodig zijn. Dat je zwanger bent, is op zich geen reden om extra vitaminen te slikken. Let op: veel vitamine A kan schadelijke veranderingen aan het ongeboren kind teweegbrengen. Als je zwanger bent, moet je daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A uit dierlijke producten en supplementen per dag binnenkrijgen. Laat vitamine A preparaten links liggen en neem ook geen multi-vitaminepreparaat. Daar zit meestal ook vitamine A in. Eet ook geen lever, want daar zit veel vitamine A in.

Volgens het Voedingscentrum heb je tijdens de zwangerschap extra vitamine D nodig. Aangeraden wordt om dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken om zo je botten en die van je kind gezond te houden.


Geschreven door

 



 

Zwangerschap & bevalling

Zwangerschap & bevalling - Symptomen en behandeling

Home

Home - Symptomen en behandeling